Jest to wersja zabawy pewnie znanej wielu osobom. Dzieci siedzą w kole. Jedno z dzieci będzie detektywem. Wspólnie mówimy wierszyk o detektywie. Prowadzący zabawę musi dodać na koniec wiersza cechę osoby, którą detektyw ma odszukać wśród wszystkich dzieci. Detektyw może podejść do każdego i przyjrzeć się dokładnie, żeby odszukać podejrzanego. Zabawa pomaga rozwijać spostrzegawczość, wzmacnia też integrację w grupie.
Rzecz się stała niesłychana,
mama piekła ciastka z rana.
Gdy upiekła, to schowała
i jeść ciastek nie kazała. [można pokazać gest kiwania palcem wskazującym na “nie”]
Miały wytrwać do obiadu,
a tymczasem ani śladu [można pokazać gest rozkładania rąk “nie ma”]
po ciasteczkach pozostało tylko kilka tu okruszków
oraz ślady dwóch paluszków. [pokazujemy dwa palce]
Szybko, wezwać detektywa! [wskazujemy na dziecko, które jest detektywem]
On przestępcę złapie chyba?
Podejrzana jest osoba, która … tu wskazujemy jakąś cechę podejrzanej osoby, np. która ma długie, czarne włosy / która jest dziś ubrana w szare spodnie itp.
W domu podejrzanymi mogą być np. zabawki, pluszaki, można też podejrzanych narysować 😉