Tekst napisany pogrubioną czcionką to nasza “fabuła”. Obok niektórych wersów znajdują się cyfry – odnośniki, które są wyjaśnione poniżej.
N (Nauczyciel) wyjaśnia dzieciom, na czym polega zabawa:
Będziemy dziś dinozaurami. Będziemy wędrować całym stadem w poszukiwaniu nowego domu, ponieważ tam gdzie mieszkaliśmy wcześniej wybuchł wulkan. Po drodze przytrafią nam się różne przygody. Ruszamy…
Dinozaury idą w stadzie (1)
Nagle – jeden z nich się kładzie! (2)
– Co się stało nasz kolego?
– Tęskno mi do domu mego (3)
Więc go wszyscy pocieszają
i serdecznie przytulają (4)
Dinozaury idą w stadzie
Nagle – jeden z nich się kładzie! (5)
– Co się stało dinku drogi?
– Tam! tam stoi mamut srogi! (6)
– Dinku, dinku nie bój się reszta z nas obroni cię (7)
Dinozaury idą w stadzie
Nagle jeden z nich się kładzie! (8)
I odmawia dalszej drogi, I głos jego bardzo srogi:
– Dość już tej wędrówki mam! (9)
Wolę zostać chwilę sam! (10)
Dinozaury idą w stadzie
Nagle jeden z nich się kładzie! (11)
I zaczyna śmiać się w głos
Bo go ktoś pogilgał w nos
Całe stado z nim się śmieje
Rety! Co się tutaj dzieje (12)
Dinozaury idą w stadzie
Nagle jeden z nich się kładzie! (11)
I w zdziwieniu bardzo wielkim
chmurę co ma kształt muszelki
Obserwuje hen wysoko
Z ciekawością mruży oko
Dinozaury idą w stadzie
Nagle jeden z nich się kładzie! (11)
Po sałacie ze śniadania
Nie powstrzymał, ups!, prykania
Zawstydzony i speszony chce być niezauważony
Lecz go T-Rex zauważa
Mówi: “Spoko, tak się zdarza!”
Dinozaury idą w stadzie
Każdy się wygodnie kładzie
Bo znalazły nowy dom
Teraz sobie smacznie śpią (13)
Objaśnienia cyfr:
1.Mówimy powoli, przeciągając słowa. Poruszamy się wszyscy razem powoli i ciężko jak wielkie dinozaury
- Jeden z dinozaurów kładzie się na drodze, reszta dinozaurów pyta go
- Dinozaur wstaje i odpowiada
- N wskazuje dzieciom, że skoro dinozaurowi jest smutno z powodu swojej tęsknoty, to mogą go pocieszyć, dinozaury przytulają go.
- Tym razem inny dinozaur kładzie się na drodze, a reszta stada pyta go
- Dinozaur wstaje i odpowiada, wskazując ręką gdzieś w bok
- Dinozaury zapraszają przyjaciela z powrotem do stada i wędrują dalej
- Kolejny dinozaur kładzie się na drodze
- Dinozaur siada z boku i mówi głośno
- Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że ten dinozaur się bardzo zmęczył i być może przez to jest zły, więc potrzebuje chwilę odpocząć, a gdy już odpocznie, dołączy z powrotem do stada. Tymczasem stado wędruje dalej
- Kładzie się kolejny dinozaur
- Dinozaury chwilę śmieją się razem, później wędrują dalej. Dołącza też do nich dinozaur, który odpoczywał
- Dinozaury kładą się i odpoczywają
Gdy dinozaury chwilę odpoczną, siadają w kole. W środku koła nauczyciel rozkłada obrazki przedstawiające emocje: radość, złość, smutek, strach, zaciekawienie, zawstydzenie, spokój. N pyta dzieci, czy pamiętają, dlaczego zatrzymał się pierwszy dinozaur, prosi też o wskazanie obrazka przedstawiającego uczucia tego dinozaura (smutek). N pyta dzieci, jak zachowały się inne dinozaury, następnie rozmawia z dziećmi o tym, jak one mogę pomagać sobie nawzajem, gdy ktoś z nich zatęskni za domem lub z innego powodu jest smutny.
N pyta dzieci, z jakiego powodu zatrzymał się drugi dinozaur i prosi o wskazanie obrazka przedstawiającego uczucia tego dinozaura (strach), jak zachowały się inne dinozaury, jak dzieci mogę pomagać sobie nawzajem, gdy ktoś z nich się boi?
N pyta dzieci, z jakiego powodu zatrzymał się trzeci dinozaur i prosi o wskazanie obrazka przedstawiającego uczucia tego dinozaura (złość). Co było powodem złości dinozaura (zmęczenie długą wędrówką) i w jaki sposób dinozaur poradził sobie w tej sytuacji (postanowił chwilę odpocząć i wrócić do stada). N pokazuje, że dinozaur wybrał taki sposób radzenia sobie ze złością, który nikogo nie krzywdzi, następnie pyta dzieci, kiedy one czują złość i co jest wtedy dla nich pomocne.
N pyta dzieci, z jakiego powodu zatrzymał się czwarty dinozaur i prosi o wskazanie obrazka przedstawiającego uczucia tego dinozaura (radość). Czy inne dinozaury potrafiły cieszyć i śmiać się razem z nim? W jaki sposób dzieci mogą sobie nawzajem sprawiać radość i wspólnie się nią dzielić?
N pyta dzieci, z jakiego powodu zatrzymał się piąty dinozaur i prosi o wskazanie obrazka przedstawiającego uczucia tego dinozaura (zaciekawienie). Dzieci mogą powiedzieć, co ich ostatnio zaciekawiło.
N pyta dzieci, z jakiego powodu zatrzymał się szósty dinozaur i prosi o wskazanie obrazka przedstawiającego uczucia tego dinozaura (zawstydzenie). Dzieci mogą powiedzieć, kiedy one czują zawstydzenie i czego wtedy potrzebują, żeby poczuć się swobodniej, a co im nie pomaga.
N prosi o wskazanie obrazka przedstawiającego, jak się czuły dinozaury, gdy już dotarły do nowego domu i mogły odpocząć (spokój). Jak my możemy przywołać do siebie spokój i kiedy go potrzebujemy?
N podkreśla, że dinozaury były dla siebie życzliwe i pomocne – gdy jednemu z nich przytrafiło się coś przykrego, reszta mu pomagała.